Sprzęgło elastyczne TOP-M
Nowość w nasze ofercie!
Sprzęgła TOP-M HS jest to kolejny krok na przód w rozwoju rynku sprzęgieł wysoko elastycznych.
Zaprojektowaliśmy sprzęgła o parametrach i trwałości sprzęgieł TOP-M HW, jednocześnie zapewniając możliwość montażu wkładki HS zarówno na wzmocnionych piastach HW jak i na piastach standardowych.
Przeprojektowany system mocowania oraz zastosowanie najwyższej jakości materiałów pozwoliło nam osiągnąć efekt, który jednocześnie zadowoli użytkowników, jak i poprawi parametry pracy urządzeń pracujących w każdych warunkach.
Sprzęgła elastyczne TOP-M są elementem przenoszącym moment obrotowy w układzie napędowym. Składają się z dwóch piast skonstruowanych i wyprodukowanych indywidualnie dla określonej konfiguracji układu oraz z dwudzielnej wkładki elastomerowej (wielkość katalogowa).
Prawidłowo dobrane, a także właściwie zamontowane sprzęgło zapewnia optymalną wzajemną współpracę urządzeń oraz wieloletnią bezawaryjność.
Półosiowa dwudzielność wkładki pozwala na zasprzęglanie i rosprzęglanie łączonych urządzeń bez konieczności ich przesuwania.
Sprzęgło jest przeznaczone do pracy w temperaturze od -30 °C do +85 °C.
Sprzęgła występują w dwóch podstawowych wersjach długościowych z zastosowaniem wkładki krótkiej TOP–M oraz wkładki długiej TOP-MD (rys. 2) Odmianę krótką stosujemy przy niewielkiej odległości pomiędzy czopami, natomiast w sytuacji znacznej odległości pomiędzy łączonymi urządzeniami stosujemy wkładkę długą TOP-MD.
Jednakże ze względu na konstrukcję wkładki sprzęgła w wersji długiej występują do wielkości TOP-MD80.
W układach napędowych w których występują nagłe i częste przeciążenia stosujemy dwa rozwiązania w zależności od charakterystyki pracy urządzenia. Jednym z nich jest zastosowany OKS (ograniczony kąt skrętu) – brak możliwości rozprzęglenia układu po zerwaniu awaryjnym wkładki.
Drugim rozwiązaniem jest zastosowanie sprzęgła posiadającego w swojej konstrukcji bezpieczniki zrywalne. Tego typu rozwiązania stosuje się w napędach przenośników taśmowych, młynach wentylatorowych i kulowych, kruszarkach.
Sprzęgła TOP-M mogą być wyposażone w elementy dodatkowe jak bęben lub tarczę hamulcową tworząc zespoły sprzęgłowo-hamulcowe z zabudowanym hamulcem.
Wielkość sprzęgła określona jest w zależności od przenoszonego momentu obrotowego oraz dodatkowych parametrów pracy tj. temperatura, zmienność momentu w czasie, odchyłki geometryczne, charakterystyka układu napędowego itp.
W przypadku konieczności połączenia urządzeń w znacznej odległości od siebie – przekraczającej zastosowanie wkładek długich TOP-MD – stosuje się rozwiązania hybrydowe tj. połączenie sprzęgła TOP-M z wałem pośrednim i drugim sprzęgłem np. wielopłytkowym.
Zalety sprzęgła:
- prosta konstrukcja
- bezobsługowa praca
- łatwy montaż i demontaż (wymiana wkładki bez konieczności rozsuwania współpracujących urządzeń)
- tłumienie drgań (około 30%)
- znaczna kompensacja niewspółosiowości wałów